Sinclair ZX Spectrum, czyli historia komputerowego odpowiednika Malucha

Nie był ani szczególnie zaawansowany technicznie, ani dobrze pomyślany w każdym szczególe. A jednak to właśnie Sinclair ZX Spectrum podbił Europę, a nawet na krótko wzbudził zainteresowanie Amerykanów. To ten komputer sprawił, że powstało wiele firm software’owych, z których niektóre działają do dziś. To dzięki niemu miliony ludzi zasmakowało programowania. Oto historia tego modelu oraz jego twórcy i producenta. Nie można od razu wziąć się za największy sukces Sinclaira, czyli model ZX Spectrum. Przecież ta Dowiedz się więcej…

Co lubiliśmy 30 lat temu? Według „Bajtka”

Szczerze mówiąc nie mam pojęcia, jak powstawały listy najlepszych gier publikowane co miesiąc w Bajtku od bodaj 1986 roku, ale moim zdaniem to mimo ciekawe zestawienia, które pokazują, co w danym momencie było w Polsce najbardziej popularne. Oto, jakie gry Bajtek uznawał za najlepsze 30 lat temu, czyli w kwietniu 1988 roku. 1. Saboteur II (1987) Przyznam szczerze, że nie przepadałem za tą grą. Za jedynką zresztą też nie. Doceniam jednak jej świetną grafikę i Dowiedz się więcej…

Komputery wszech czasów

Wiadomo, że teraz komputery Apple’a sprzedają się w milionach sztuk. W zaledwie trzy miesiące firma ta sprzedaje ponad 5 mln Maców! Oczywiście różnych, więc nie można mówić tu o jednym, konkretnym modelu. Dlatego nie da się porównywać sprzedaży dzisiejszych maszyn z tą sprzed lat. Niektóre stare komputery odnotowały jednak niesamowite wręcz wyniki. Oto przeboje dawnych czasów. W latach 80. na rynek trafiały już miliony komputerów. Istniały przecież takie firmy jak Atari, Apple, Commodore, Sinclair, Amstrad Dowiedz się więcej…

Piękna grafika i doskonałe dopracowanie, czyli co nam się podobało 35 lat temu

Dziś doceniamy przede wszystkim fotorealistyczną, dosłowną grafikę, która nie pozostawia pola do popisu dla wyobraźni. Czy to źle? Trudno powiedzieć. Na pewno inaczej niż kiedyś, gdy najlepsze gry z dzisiejszego punktu widzenia były wręcz prymitywne. Ale jak już włączyć, to coś w sobie jednak mają. Do dziś istnieje nagroda przyznawana najlepszym grom pod nazwą „Golden Joystick”. Warto dodać, że w 2016 roku doskonale wypadł w niej nasz rodzimy Wiedźmin III, zwyciężając w kategoriach za opowieść Dowiedz się więcej…

Stare komputery – czego nam brakuje

Wiadomo, moda na retro obejmuje przede wszystkim stare gry, nie zaś komputery jako takie. Prawda jest taka, że większości ludzi te piękne maszyny kompletnie nie interesują, nie mówiąc już o sposobie ich działania. Warto jednak docenić ich najciekawsze cechy. Te, które nie koniecznie dyskwalifikują je w porównaniu ze współczesnymi pecetami i Macami. Współczesny komputer dla większości z nas jest trochę jak pralka albo winda. To jedno z urządzeń, którym posługujemy się na co dzień nie Dowiedz się więcej…

Radzieckie komputery podbiją świat – oni tak całkiem serio

„Musimy uruchomić program na podobieństwo tego, jaki podjęliśmy po Rewolucji Październikowej w celu likwidacji analfabetyzmu” – to cytat z jednego z tekstów opublikowanych na łamach jednego z najpopularniejszych czasopism komputerowych czasów PRL-u. Chodziło o niesamowite możliwości, jakie mają Rosjanie w kwestii rozwoju komputerów. Zachód się nie umywa! Był to wrzesień 1985 roku. Cóż, propaganda PRL-u dotyczyła każdej sfery życia. Ktoś pamięta jakikolwiek istotnych komputer stworzony w ZSRR?

Commodore miał zniszczyć Apple’a i IBM-a

Commodore śmiało zmierzał do zdominowania rynku komputerów domowych i tych trochę mniej domowych, czyli takich, które można zastosować też w biurze – przynajmniej w pewnym zakresie. W reklamie z lat 80. widać, że prezentując Commodore’a 128, ta amerykańska firma chciała śmiało rywalizować z firmami Apple i IBM, z których ta druga miała naprawdę bardzo silną pozycję. Jak się skończyło? Chyba wszyscy wiemy. Commodore 128 był świetnym komputerem (mógł działać jako urządzenie pół-profesjonalne z CP/M-em), ale Dowiedz się więcej…

Gry drabiniaste, czyli o wspinaniu słów kilka

Dziś recenzując gry zwracamy uwagę na grafikę – czy aby jeszcze różni się od realnego świata, czy już trudno znaleźć jakieś niedoskonałości. Kiedyś gry wyglądały jak gry, a ich złożoność była porównywalna do zasad gry w kapsle. Tyle że również grywalność była równie dobra, jak w przypadku wspomnianych kapsli (ktoś w ogóle pamięta tę podwórkową zabawę?). Około 35 lat temu mieliśmy do czynienia z falą gier wspinaczkowych, która nastąpiła zaraz po modzie na labirynty zapoczątkowanej Dowiedz się więcej…

Inwazja z kosmosu po raz pierwszy – 40 lat temu

Już 40 lat minęło od niesamowicie ważnego wydarzenia w świecie gier komputerowych. To właśnie cztery dekady temu japońska firma Taito przedstawiła grę Space Invaders, która okazała się jednym z największych przebojów w historii cyfrowej rozrywki. „Postacie” z tej gry, czyli pikselowe stworki z kosmosu stałe się zaś ikonami popkultury, podobnie jak kilka lat temu przedstawiony Pac Man. Początkowo w Space Invaders można było grać tylko na dużych maszynach do gier, jak wspomniany produkt firmy Taito. Dowiedz się więcej…

Steve Jobs 30 lat temu prezentuje NeXT-a, który ma sporo wspólnego z Macami

Pewnie nie każdy wie, że kultowa postać branży komputerowej, Steve Jobs, został poniekąd siłą usunięty z Apple’a w 1985 roku. Wówczas stworzył firmę o nazwie NeXT, a trzy lata później – czyli 30 lat temu – przedstawił szczególny komputer. W obudowie w kształcie czarnego sześcianu zamknął procesory Motoroli serii 680×0 oraz 8 MB RAM-u. Cena – 6,5 tys. dol. Na pokładzie znajdowała się pamięć magneto-optyczna o dużej pojemności (dyski MO), procesor DSP (do szybkich transferów Dowiedz się więcej…